Verhaal achter de platenhoes: In the Court of the Crimson King (1969) – KING CRIMSON

“De schizofrene man uit de 21ste eeuw. Hij schreeuwt het uit op deze platenhoes. Waar is hij bang voor? Voor neurochirurgen die experimenten op hem willen uitvoeren? Voor napalmbommen? Voor hebzuchtige politici? De tekening is geïnspireerd op de tekst van het eerste nummer van deze LP, ‘21th Century Schizoid Man’. Het nummer is een commentaar op oorlog en een kritiek op de politici die oorlogen beginnen en voeren. Het lied voorspelt dat de mensen van de 21ste eeuw allemaal waanzinnig zullen worden omdat conflicten in de wereld de onschuld van hele generaties vernietigen. Er is er maar weinig bekend over de achtergrond van de tekening op deze iconische hoes. Ik vind het een van de mooiste platenhoezen aller tijden. Zeer aansprekend.

De tekening is gemaakt door Barry Godber, een vriend van tekstschrijver Peter Sinfield. Ze zaten samen op de kunstacademie eind jaren zestig. Het was een tijd vol drugs en psychedelica. Of dat een rol heeft meegespeeld bij het maken van deze tekening is onduidelijk. Wel dat Barry van de één op de andere dag uit het kunstzinnige wereld stapte en computertechnicus werd. Eigenlijk heeft Godber maar één kunstwerk gemaakt. En dat was de illustratie van deze hoes. Peter Sinfield liet het aan de andere bandleden zien en iedereen was het erover eens dat dit de hoes van de eerste LP van King Crimson ging worden. Barry Godber heeft nauwelijks iets van het succes meegemaakt. Hij overleed al op 24-jarige leeftijd. Niemand weet wat precies zijn inspiratiebron is geweest.

Freelance journalist Sid Smith, die hoesteksten schreef voor verschillende King Crimson-LPs, gelooft dat de voorkant is geïnspireerd op het schilderij ‘Nebuchadnezzar [1795]’ van William Blake. Op dit doek wordt de Babylonische koning ‘gek van ongeloof’. Zelf zie ik een parallel met het schilderij ‘De Schreeuw’ [1893] van Edvard Munch. Recent werd nog 91 miljoen euro betaald door een particulier voor De Schreeuw; wat een contrast met Godber, die bijna geen cent overhield aan zijn tekening. Waarom spreken schilderijen als De Schreeuw zo veel mensen aan? Misschien omdat iedereen het wel eens wil uitschreeuwen van angst. Normaal gesproken sla je gevaren van je af, als het strandbalspel waar je met een batje tegen een balletje slaat dat aan een elastiekje vastzit. Maar in één keer wordt het balletje een sloopkogel die op je afkomt. Dat is het moment dat je de schrik om het hart slaat en jij het wilt uitschreeuwen.

Angst behoedt je voor gevaren, dat is goed. Maar als het signaal te sterk is sla je op tilt en liggen psychoses op de loer. Zou dat ook met Barry Godber zijn gebeurd? Of is hij gewoon aan een hartaanval overleden zoals wordt beweerd? Dat is uitzonderlijk voor een jonge vent van 24 jaar, maar het kan natuurlijk wel. En ach, wat maakt het uit? Het feit is dat deze iconische hoes blijft bestaan, en dat de LP van King Crimson over honderd jaar nog steeds gewaardeerd wordt. Echte kunst gaat nooit verloren. Of het nu een schilderij van Munch is of muziek van Bach. Generatie op generatie wordt er door geraakt.

Mijn zoon koestert deze LP al een paar jaar. Het virtuoze gitaarspel van Robert Fripp, het prachtige mellotrongeluid van Ian McDonald en de ontroerend mooie teksten van Peter Sinfield. ‘Ik praat tegen de wind, de wind hoort het niet, de wind kan niet horen’ … het komt allemaal binnen bij de 22-jarige. Hij tipte mij dat rapper Kanye West, niet de eerste de beste in de huidige muziekwereld, het nummer ‘21th Century Schizoid Man’ gesammpeld heeft in het nummer ‘Power’. Zo zie je maar weer wat een wereldnummer dit is.

Fripp heeft het origineel van het schilderij van Godber in het bezit. Hoeveel zou het inmiddels waard zijn? Ik zou er wel een maandsalaris voor over hebben, maar ja, ik weet niet of Fripp het origineel wil verkopen. Ik heb zijn telefoonnummer niet. Wacht eens, op 16 oktober 2021 komt violist David Cross van King Crimson naar de Boerderij. Ik kan hem wel eens vragen of Fripp het schilderij wil verkopen. Vraag is of ik dat durf. Waarschijnlijk niet. Bang dat Cross me uitlacht, en ik het wil uitschreeuwen van angst.”

Door Gerrit-Jan Vrielink