Het verhaal achter de platenhoes: Fragile (1971) – YES

COLUMN – Het verhaal achter de platenhoes…

FRAGILE (1971) – YES

“Roger Dean maakte het de Yes-fan niet makkelijk met de eerste platenhoes die hij voor de Britse groep ontwierp. ‘Fragile’ was de lp, met als openingsnummer ‘Roundabout’: 8.28 minuten prachtige symfonische rock. Op de hoes viel veel te zien, en er viel veel over te speculeren. Het was een verbeelding met diepgang, of anders gezegd: kunst.

Dean was de artiest die de ideeën van Yes-zanger Jon Anderson vorm gaf. En die ideeën, dat waren ook echte ideeën. Net als de hoezen van Dean niet allemaal even makkelijk te behappen. Anderson wilde een mystiek-idealistische wereld bezingen en dat ook in beeld brengen. Zo kwam Yes vanaf ‘Fragile’ symbool te staan voor de ‘drie-eenheid’ muziek-kunst-tekst. Het werd een eigen subcultuur. Een subcultuur die een wereld wil creëren die groter, beter en fantasierijker is dan de werkelijke wereld. De wereld wordt als een mooie plaats gezien, waar je in vrede kunt leven en respect hebt voor de natuur. Niet een rauwe wereld waar oorlogen en conflicten op de loer liggen.

Anderson haalde veel inspiratie uit het boek ‘De kleine Prins’ van de Franse schrijver Antoine de Saint-Exupéry. De kleine prins heeft zijn eigen planeet, die die hij vanaf zijn stoeltje kan overzien. De wereld is voor Anderson een breekbaar geheel. Dat kwam op de achterkant van de hoes van ‘Fragile’ tot uiting, met Chinees porselein als metafoor voor de kwetsbaarheid van de wereld. Die kwetsbaarheid had Anderson ook ervaren in de band, bij het zien vertrekken van zijn bandleden Peter Banks en Tony Kaye. Het had Anderson doen beseffen dat zelfs de sterke onderlinge banden niet konden voorkomen dat de groep uiteen viel.”

Door Gerrit-Jan Vrielink

Weet jij leuke details of wil meer weten over de achtergrond van een bepaalde platenhoes? Stuur dan een e-mail naar Gerrit-Jan via gerritjan.vrielink@gmail.com