Het verhaal achter de platenhoes: Electric Ladyland (1968) – Jimi Hendrix

Mijn vader was een rustige man en ik heb hem niet vaak boos gezien. Maar toen mijn broer Rein met de lp Electric Ladyland thuiskwam, werd mijn vader woest. Allemaal naakte vrouwen. Je zag borsten, tepels zelfs. Weg met die viezigheid. Rein wist de lp toch op zijn kamer te krijgen. Daar zag ik de hoes en kreeg ter plekke rode oren. Elf was ik, wat wist ik van een vrouwenlichaam? Ja, dat het spannend was. En verboden. Er was ook iets op televisie geweest met een vrouw die de krant las en naakt bleek te zijn. Phil Bloom heette ze. Iedereen had het erover, behalve zij die haar doodzwegen.
Dat waren nog eens andere tijden.

De hoes was het idee van fotograaf David Montgomery, beroemd fotograaf van de rich and famous. Hij wilde vrouwen laten zien zoals ze zijn. Doorsnee lichamen, en geen pin-ups en geen modellen zoals in de Playboy. Dus ging hij een kroeg in en riep: ‘Steek je hand op als je naakt met Jimi Hendrix op de foto wil. Je krijgt zeven pond.’
Montgomery slaagde in zijn opzet om gewone vrouwen te laten zien. De vrouwen – negentien in totaal als je de hoes uitklapt – hebben lichamen die niet perfect zijn, wat natuurlijk voor bijna iedereen op aarde geldt. Maar het sterke aan het beeld is dat alle vrouwen overduidelijk zichzelf zijn. Je ziet individuen en geen objecten.
Het idee van Montgomery was aan Hendrix niet besteed. Naakte vrouwen leiden af van de muziek, was zijn commentaar. Dus hij werkte niet mee aan Montgomery’s plan om tussen de vrouwen te gaan staan. Hendrix kwam gewoon niet opdagen bij de fotosessie. Dat bracht Montgomery in de problemen, want hij had zijn belichting ingericht op Hendrix. Toen duidelijk was dat de gitarist niet kwam, was er amper tijd om de belichting te veranderen. Daarom is de foto wat donker uitgevallen. Montgomery kon maar één ding bedenken om Hendrix toch op de cover te krijgen; hij gaf een aantal vrouwen de vorige lp’s van Hendrix om vast te houden.
Electric Ladyland was een groot succes, en dat had, zo zijn we geneigd te geloven, in eerste instantie met de muziek op de dubbel-lp te maken. Hendrix was één van de beste gitaristen aller tijden – de beste? -, die zowel met eigen werk (Voodoo Chile) als andermans werk (All along the Watchtower) uit de voeten kon.
Maar de hoes droeg natuurlijk wel bij aan het succes. Tot op de dag van vandaag. Ze is zeer gewild onder platenverzamelaars. Voor de originele hoes uit Engeland wordt al gauw €300 betaald.
Een paar jaar geleden zijn de originele printen nog uit de studio van Montgomery gestolen en niet meer teruggevonden. Die hangen nu vast ergens bij iemand aan de muur.

Door Gerrit-Jan Vrielink