Het verhaal achter de platenhoes: Country Life (1974) – Roxy Music

“Zie hier een gecensureerde platenhoes. Je ziet een struik, maar er mist iets: twee vrouwen. “Country Life” van Roxy Music kwam in Europa in 1974 uit met twee halfnaakte vrouwen in sensuele pose – is de linkse zich aan het bevredigen? – op de hoes. Dat kon niet in de VS en Canada. Daar moest de erotiek weg; het struikgewas mocht blijven.

Wat is er geworden van de vrouwen, Constanze Karoli en Eveline Grunwald? Ze zullen nu wel een jaar of 70 zijn. Op Facebook is een vage foto van beiden te vinden. Hebben ze een wild leven achter de rug, met zwermen mannen om hen heen, constant verwikkeld in affaires en intriges? Of waren ze een paar jaar later gesettled in een aangeharkt Duitse dorp? Ik zou het wel willen weten. Ik heb contact met ze gezocht, maar de gepensioneerde hoezepoezen hielden zich helaas schuil.

Constanze en Eveline in de jaren zeventig. Het zal je maar overkomen. Twee Duitse meiden op vakantie in Portugal en dan loop je zanger Brian Ferry van Roxy Music in een kroeg tegen het lijf. Ferry was gelijk helemaal weg van de meiden. ‘Als twee prachtige Amazones kwamen ze binnen’, schreef hij later. Hoe oud zouden ze zijn geweest? Waarschijnlijk een jaar of 24. In de bloei van hun leven zo te zien op de originele cover.

Op alle voorgaande platenhoezen van Roxy Music zijn fotomodellen te zien. Wat is de gedachte hierachter? Foto’s van pin-ups in automagazines helpen mee met de verkoop van auto’s. Dus waarom niet ook met de verkoop van lp’s, was de gedachte van Brian Ferry.
Of de platenverkoop daardoor beter liep is niet bekend. Feit is wel dat Roxy Music een mega-populaire band werd.
Constanze Karoli en Eveline Grunwald hadden er geen probleem mee om uit de kleren te gaan. Dat leverde in de preutse landen Verenigde Staten van Amerika en Canada een rel op. Er kwamen gecensureerde versies op de markt.

Op de Canadese versie, zoals hier afgebeeld, staat alleen de Portugese haag afgebeeld waar de fotoshoot is opgenomen. Een mooie natuurfoto. Misschien wel gepaster voor het publiek van de Boerderij dan de oorspronkelijke erotische hoes. We zijn per slot van rekening geen hitsige pubers meer. En het gaat om de muziek. Toch?”

Door Gerrit-Jan Vrielink