Het verhaal achter de platenhoes: Around the world in a day (1985) – Prince

“Als je aan Prince denkt, denk je aan seks, lust en verleiding… En uiteraard aan zijn geweldig opzwepende funky muziek. Neem het nummer ‘Temptation’ van deze LP. Na het succes van ‘Purple Rain’ kreeg Prince de volledige vrijheid van zijn platenfirma. Hij sloeg met zijn muziek de weg in van de psychedelische funk; funk die de luisteraar in een andere bewustzijnstoestand wil brengen, in een soort trance. Open je hart, open je geest en je kunt om de wereld in één dag, dat gevoel wilde Prince teweegbrengen. Prince wilde na ‘Purple Rain’ ook af van zijn rol als sekssymbool. Op de zes eerdere hoezen staat hij prominent en verleidelijk afgebeeld. In de lp ‘Controversy’ zit zelfs een poster: Prince onder de douche in een soort Borat-onderbroek.

Hoe dat kleine schriele mannetje het voor elkaar kreeg is me een raadsel, maar hij kreeg veel mooie vrouwen in zijn band die hem verafgoodden. Op deze lp doen Novi Novog, Sheila E, Lisa Coleman en Wendy Melvoin prominent mee. Ze staan ook op de hoes afgebeeld. Novi met de viool, Sheila, huilend met de zakdoek, Lisa met de tamboerijn, Wendy met het ijsje. Of Ingrid Chavez; ze werkte ook een tijdje met Prince samen. Ze werd de latere vrouw van David Sylvian, de zanger van Japan. Veertig jaar later bezingt ze Prince nog steeds, op haar Lp ‘Memories of Flying’ (2019).

Dat is mij allemaal niet gelukt, terwijl ik toch ook klein en schriel ben. Ik had in de jaren tachtig een haat-liefdeverhouding met Prince. De Amerikaan was zeker een fenomeen en zijn concerten waren legendarisch. Ik kan me nog een concert in de Kuip in Rotterdam herinneren. Bij wijze van verrassing hadden we een kaartje gekocht voor een vriend die twee jaar lang als tropenarts in Afrika had gewerkt. We haalden hem op van Schiphol en gingen rechtstreeks naar de Kuip. Hij raakte helemaal in trance. Na het concert hebben we hem naar buiten moeten dragen. Hij was niet de enige. De Kuip stond te schudden op zijn grondvesten. Ik heb nooit geweten dat beton zo buigzaam kon zijn. Mijn nuchterheid overwon en ik zocht een veilig plekje op.

Om, als Yesfan, toch mijn grenzen te verleggen, kuste ik een paar dagen later een meisje dat net de lp ‘Around the world in a day’ had gekocht. Ze kreeg de ziekte van Pfeiffer en lag drie maanden als een vaatdoek in bed. Voor mij bleef er in die periode niet meer over dan naar de hoes staren. Gelukkig was er veel op te zien er daar raakte ik wel van in trance. De hoes is gemaakt door kunstenaar Doug Henders die ook betrokken was bij ‘Purple Rain’. Wat er allemaal op te zien valt, is eigenlijk te veel om op te noemen. Iedere keer dat je naar de hoes kijkt, ontdek je nieuwe dingen. Naar elk nummer staan verwijzingen op de hoes. De ladder naar de hemel spreekt voor zich. Dan Clara Bow, de vrouw die schaars gekleed voorop de hoes staat. Zij komt voor in het nummer ‘Condition of the heart’; Clara Bow was filmactrice uit de jaren ‘20 en het sekssymbool uit die tijd. Ze raakte aan lager wal toen het geluid onder de film kwam. Haar accent was niet om aan te horen. Je kunt zelf op zoek gaan naar de ‘Raspberry Beret’, het gazon van ‘Paisley Park’ en de vlag die wordt bezongen in ‘America’.

Seks, lust en verleiding. Prince zingt erover in het laatste nummer ‘Temptation’. Uiteindelijk nam ik zijn wijze woorden aan: liefde is belangrijker dan seks. Ik trouwde met het meisje met de ziekte van Pfeiffer. Met dank aan Peter van Soest. Hij bracht me op het idee en stuurde achtergrondinformatie.”

Door Gerrit-Jan Vrielink

Weet jij leuke details of wil meer weten over de achtergrond van een bepaalde platenhoes? Stuur dan een e-mail naar Gerrit-Jan via gerritjan.vrielink@gmail.com