Bewaar je ticket, geniet later

Het kabinet heeft een aantal maatregelen getroffen om de verspreiding van het Coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Eén van deze maatregelen is een verbod op concerten in heel Nederland tot 1 juni 2020 en op evenementen en festivals tot 1 september 2020. Wij sluiten niet uit dat de concerten op een later tijdstip eveneens verboden worden tot 1 september. Vandaar dat wij besloten hebben onze concerten die tot 1 september gepland staan zoveel mogelijk te verplaatsen. Voor een groot aantal events is dit al gelukt. Maar voor sommige concerten nog niet en duurt dit helaas wat langer door de omstandigheden. Gelukkig is er inmiddels duidelijkheid over je gekochte tickets. Samen met de branchevereniging van poppodia en festivals in Nederland (VNPF) en de daarbij aangesloten podia ondersteunen wij de publieksactie “Bewaar je ticket, geniet later”.

Voucherregeling
Wanneer je verhinderd bent bij een verplaatst concert, of een evenement niet meer verplaatst kan worden, zetten wij je ticket om in een voucher. Deze voucher kun je tot 12 maanden na uitgifte inwisselen voor een ander evenement bij Cultuurpodium Boerderij. De waarde van je voucher is het oorspronkelijke ticketbedrag plus de servicekosten die je betaald hebt. Wij hebben wat tijd nodig om dit achter de schermen technisch te realiseren, maar alle kaartkopers van gecancelde shows, ontvangen hier binnen 4 weken een email over. Vanaf dan is het mogelijk om je ticket te verzilveren in een voucher.

FAQ

Waarom de ticketregeling?
Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de culturele- en sportbranche dat kaartkopers hun favoriete podium of evenement later bezoeken. Dit helpt de economische impact die ontstaan door de maatregelen omtrent het coronavirus in de culturele sector op te vangen. Hierdoor kan er weer volop gewerkt worden aan nieuwe evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook alle mensen achter de schermen die de evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele en sportsector.
Wil je meer weten over de achtergronden, kijk dan naar dit filmpje van de NOS of dit fragment van Radar.

Hoe werkt de ticketregeling?
Als een evenement, bijvoorbeeld een voorstelling, wedstrijd of concert is afgelast, krijg je je geld – inclusief service en/of reserveringskosten – terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Hoe dat precies in zijn werk gaat, verschilt per organisatie. Als het evenement, is verzet, blijven de kaarten gewoon geldig. Kan je niet op de vervangende datum dan kan je een voucher aanvragen.

Hoe lang is mijn voucher geldig?
Tickets voor evenementen die moeten worden verplaatst als gevolg van het coronavirus blijven geldig voor het verplaatste evenement, mits die verplaatsing plaatsvindt binnen een termijn van 13 maanden na het oorspronkelijke evenement. Als je uiteindelijk je voucher niet hebt gebruikt en de termijn is verlopen, krijg je je geld terug.

Kan ik ook mijn geld direct terugkrijgen?
Als consument heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort is afhankelijk van of het een geannuleerd of een verplaatst evenement betreft. Indien het evenement verplaatst is, kan je geld teruggestort worden. Indien het evenement geannuleerd is, is deze termijn tot 3 maanden na de datum waarop het evenement zou plaatsvinden. Deze ticketregeling is echter niet voor niets opgezet: culturele instellingen kunnen omvallen als iedereen dat doet. Vandaar dat ook de overheid deze regeling steunt.

Kan ik een donatie doen?
Graag zelfs! Per organisatie verschilt het hoe dat georganiseerd is. Sommige hebben een eigen fonds opgericht, andere verwijzen je direct naar de donatiemogelijkheden bij de makers. Kijk daarvoor weer op de website van de betreffende organisatie.

Update: 21 april 2020